Luomun myynti lisääntyi lähes 7 %
Lähde: Pro Luomu ry
Luomuelintarvikkeiden vähittäismyynti Suomessa kasvoi 6,7 prosenttia vuonna 2015. Suunta on vastakkainen yleiselle kehitykselle, sillä päivittäistavarakaupan kokonaismyynti supistui lähes prosentin viime vuonna.
Pro Luomun arvion mukaan luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa viime vuonna 240 miljoonalla eurolla. Luomun markkinaosuus kaikesta elintarvikemyynnistä nousi 1,8 prosenttiin. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin.
Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää luomumarkkinoiden kasvua hyvänä saavutuksena nykyisessä taloustilanteessa, etenkin kun päivittäistavarakaupan kokonaismyynti laskee. Hän arvioi, että kehityksen taustalla on sekä kiinnostuksen kasvu luomutuotteita kohtaan että niiden tarjonnan paraneminen.
– Entistä useampi kuluttaja on kiinnostunut ostamaan luomua, ja jos tarjolla on hyvä tuote sopivaan hintaan, niin kiinnostus kääntyy ostoiksi. Hyvät uudet tuotelanseeraukset vetävät koko tuoteryhmää kasvuun, ja hintojen lasku on alentanut ihmisten kynnystä ostaa luomua, Kottila sanoo.
Myynnin kehitys vaihtelee
Luomutuotteiden myynnin kehitys vaihtelee tuote- ja kaupparyhmittäin. Viime vuonna voimakkaasti kasvaneita tuoteryhmiä olivat esimerkiksi tuore luomuliha, luomukahvi ja luomujuustot.
– Kaikissa näissä tuoteryhmissä markkinoille tuli viime vuonna kuluttajia kiinnostavia luomu-uutuuksia, kuten goudajuusto ja karitsan jauheliha. Myös luomukahvien valikoima laajeni, Kottila toteaa.
Suhteellisesti eniten eri luomutuoteryhmistä kasvoi pakasteiden myynti, jota siivitti kotimaisen luomujäätelön onnistunut lanseeraus. Sen sijaan esimerkiksi luomuleivän myynti väheni edelleen. Kottilan mukaan luomuleipien valikoimaan kaivattaisiin ehdottomasti uusia tuotteita.
– Kaupparyhmien valikoima- ja hinnoitteluratkaisut vaikuttavat luomumyynnin kehitykseen, hän huomauttaa.
Luomuhevi myy yhä eniten
Myydyin luomutuoteryhmä on entiseen tapaan hedelmät ja -vihannekset: sen myynti kasvoi selvästi myös viime vuonna. Luomuhevin menekin lisääntyminen vaikuttaa merkittävästi luomumarkkinoiden kasvuun.
Yksittäisistä luomutuotteista myydyin on edelleen luomumaito, jonka osuus on noin 15 % luomun kokonaismarkkinoista. Hintojen laskun takia luomumaidon euromääräinen myynti supistui hieman, vaikka litramääräinen myynti lisääntyi.
Luomun kasvun odotetaan jatkuvan
Kaupan asiantuntijat odottavat luomun kysynnän kasvavan myös lähivuosina. Viime syksynä laaditun arvion mukaan Suomen luomumarkkinat nousevat yli 410 miljoonaan euroon vuonna 2020. Tuolloin luomulla olisi noin kolmen prosentin markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä.
Arvio Suomen luomumarkkinoiden kehityksestä julkistettiin Kirkkonummella pidetyssä Luomufoorumissa, jonka ohjelma on tässä. Seminaari striimataan Periscope-palvelun kautta ja sitä voi seurata ke 3.2. klo 10.15-12.30 osoitteessa: https://twitter.com/ProLuomu
Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry, marja-riitta.kottila(at)proluomu.fi, puh. 040 581 9252
Luomun markkinatiedot on kerätty osana Täsmäluomu-hanketta, jota maa- ja metsätalousministeriö rahoittaa.
Linkki tiedotteeseen: http://proluomu.fi/luomun-myynti-lisaantyi-lahes-7/